Hjemmebanen

Ishallen Grüner Ishockey's hjemmebane ligger på Dælenenga på Grünerløkka. Området har sterke tradisjoner for ishockey. Dælenenga og Bislet var arenaer for ishockey under De Olympiske Leker i 1952.

Strong, B-14, Spero & Grüner I ishallen har man forsøkt å ta vare på tradisjonene ved å bruke de gamle klubbnavnene. Garderobene er kalt opp etter klubbene Strong, B-14, Tigrene og Grüner.

Høna

Dommer garderoben heter Høna, kalt opp etter dommerlegenden Henry Nordli. En dommer som høstet stor respekt hos spillere i inn- og utland. Om Høna sies det at han som dommer var liten, ble vist aldri særlig til hockeyspiller men behersket allikevel dommerantrekkets oppgaver. Han var myndig og real. Hadde alltid et smil på lager og en kjapp kommentar til spillerne.

Ishallen har fasiliteter som styrkerom, kafeteria, klubblokale. Ishallen drives av Grüner Ishockey IL. Maks kapasitet er 400 tilskuere. 200 sitteplasser og 200 stå plasser.

Høna og gamle dager

En gang på 1960 tallet, spilte Gamlebyen mot Hasle/Løren. Blant spillerne i hovedligaen var det mer utbrakt å bruke kallenavn på spiller. Alf Bjerke(Gamlebyen spiller) gikk under kallenavnet ”Bjerka”. Haslespiller Knut Nerum, en rappkjefta spiller som lot motstanderen få høre hva han syntes om de, gikk under navnet ”Ansjosen”. Hoveddommer var selvfølgelig ”Høna”, Henry Nordli. I en liten disputt mellom Alf Bjerke og Knut Nerum slenger ”Ansjosen” en liten bemerkning om Alf's hårfarge(han hadde rødt hår). –Hold munnen din du a rødingen! En fortvilet Alf løper etter dommeren: -Høna, Høna, Ansjosen kalte meg for rødingen!

Forhistorien til at ishallen ble bygd

Hvordan ble ishallen til?

I 1985 skulle idrettsområdet på Dælenenga graves opp og rehabiliteres. Evan Malm fikk en ide om at det skulle legges kunstisbane. Med egne midler og med lån fra banken klarte man å få nok midler til å lage kunstisbane. 15 november 1985 stod kunstisbanen ferdig. Tilgangen på kunstisbanen stimulerte hockey miljøet på Dælenenga. Man så fort at det ville være et positivt tilskudd og få en ishall. Dette førte til at Erling Werner Hansen, Rolf Johansen og Evan Malm satte i gang å jobbe med å få en ishall på Dælenenga. 1990 ble det ferdig prosjektert en stålhall, men man fikk ikke tillatelse fra bystyret. Det ble forlangt at man skulle komme med et mer utdypet forslag. I 1991 ble en ishall i samme form som dagens ishall, i tegelsten lagt frem. Den ble godkjent og man hadde finansieringen i orden helt til bankkrisen satte en stopper for prosjektet. Omsider så kommunen behovet for en ishall på Grünerløkka.

Hallen ble ferdigstilt i 1995, tegnet av arkitek Einar Dahle. Hallen eies i dag av Oslo kommune, men drives av Grüner Ishockey IL, som har en driftskontrakt med Oslo kommune.

Manglende finansiering førte til at andre etasjen ble litt annerledes en hva som var tenkt. Kafeteriaen, styrkerommet og klubblokalet ble bygget av Grüner Idrettslag for deres penger.

Ishallen ble offisielt åpnet 6. oktober 1995.

Den 4. september 1997 ble kunstgressbanen åpnet.

I 2000 ble det kjøp inn spesialdekke for Inline-Hockey. Grünerhallen er nå hovedarena for Inline-Hockey i Norge.