Ishockey inntar Grünerløkka

2017-04-17
Vegard Holm

Av Vegard Holm

Sportsklubben Strong var en av pionerene som innførte ishockeysporten til Norge. Den 3. februar 1933 ble det spilt ishockeykamp på Dælenenga, og i følge Aftenpostens referat dagen etter deltok spillere fra flere klubber: ”Frigg og Forward spilte i går kanadisk ishockey på Dælenengen. Der deltok også spillere fra B.14 og Strong. Tirsdag skal der spilles igjen.” Grünerløkka-klubber var altså med fra første stund.

Da Norges Ishockeyforbund ble stiftet 18. september 1934 var Strong en av sju Oslo-klubber. Anton Christiansen representerte klubben i det første hockeystyret, mens Helge Ladim representerte Strong i dommerkomiteen.

Strong fikk følge av B14 i vår øverste serie i 1938. Strong vant Norgesmesterskapet i sesongen 1947/48 og dermed også stolte mottakere av Kongepokalen.

B14 inntar ishockeytoppen

Allerede i den andre sesongen B14 hadde ishockey på programmet greide laget å kvalifisere seg til den øverste divisjonen, – kalt Norgesserien – som det heter i jubileumsskriftet ved 25 årsfeiringen i 1939.

Sesongen 1937/1938 var svært god, men da kvalifiseringskampen til øverste divisjonen skulle spilles mot Frisk, Asker hadde vårluften satt inn og kampen måtte utsettes til neste sesong. For 66 år siden var det nemlig verken innendørshaller eller kunstfrosne ishockeybaner.

Da kampen ble avviklet i sesongen 1938/1939 ble Frisk Asker slått med 3-2 og B14 var dermed klare for sin første sesong i kamp mot de beste ishockeylagene.

Foran ishockeysesongen 1937/38 kunne klubben kjøpe nye drakter til ishockeylaget. Takket være utloddinger og annen pengeinnsamling gikk man til innkjøp av drakter som ”har fått den mest smigrende omtale, og blitt betegnet som de flotteste nogen ishockeyklubb hittil har fremvist”, heter det i beretningen fra 1939.

Den første sesongen i øverste divisjon vant B14 tre av sine seks kamper og endte dermed på tredjeplass i sin pulje, bak Trygg med samme poengsum, men dårligere målforskjell. Grane, som også ble Norgesmestre ved å slå Hasle 1-0 i finalen, vant puljen med bare seire. Strong kom på tredje plass i sin pulje med 5 poeng (1 seier, 3 uavgjorte og 2 tap).

Norgesmester i ishockey sesongen 1947/1948

Grüner – eller helt korrekt: Strong – ble Norgesmester og seriemester i ishockey i sesongen 1947/1948.

Ishockeyen var da en ung idrett som bare hadde holdt på i Norge siden vinteren 1934/35, avbrutt av fem års okkupasjon. Norges Ishockeyforbund ble stiftet 18. september 1934 av sju Oslo-klubber og tre klubber fra Trondheim. Strong var en av klubbene og Anton Christiansen representerte klubben i det første hockeystyret. Helge Ladim representerte Strong i dommerkomiteen. I tillegg til Strong var følgende klubber med på å stifte Norges Ishockeyforbund: Forward, Furuset, Gjøa, Hasle, Holmen, Trygg, NTHI (Trondheim), Trond (Trondheim) og Trondheim. De tre klubbene fra Trondheim deltok ikke på stiftelsesmøtet.

Strong ble i den første ishockeysesongen i 1934/1935 nummer tre i serien, Trygg ble Norgesmester. Også en annen av Grüners opprinnelige klubber – B14 – tok ishockey på programmet og i de to siste sesongene før 2. verdenskrig var både Strong og B14 med i Hovedserien som besto av åtte lag.

Ishockey historie: A-laget de siste 60 årene

Inntil slutten av 50-tallet var Grüners a-lag i toppdivisjonen. Tilgangen på gode spillere ble kraftig redusert pga stor fraflyttning fra bydelen. Majoriteten av beboere på Grünerløkka og omegn var eldre. Dårlig tilgang på spillere førte til at klubbens topplag ble trukket fra toppdivisjonen.

Et lag som derimot holdt et høyt nivå på begynnelsen av 60-tallet var Grüners juniorlag. Sesongen 1961-62 ble alle juniorspillerne tatt inn i A-laget. Mesteparten av disse spillerne var født 1944.

Med et ungt lag startet man i 4.divisjon. Til tross for den unge snittalderen spilte laget seg opp og vant 4.divisjon i 1962. Deretter spilte laget seg opp en divisjon for hvert år. I 1965 var laget tilbake i toppen, Hovedserien, som det het den gang. Der holdt Grüner sitt A-lag seg, med unntak av en sesong (1968-69), helt frem til 1977.

Våren 1977 ble det avholdt et styremøte hvor det ble besluttet at klubben måtte trekke sitt A-lag fra Hovedserien. Klubben hadde ikke nok spillere til å stille et A-lag, og samtidig var det manglende rekruttering i yngres avdeling.

Høsten 1977 ble klubbledelsen forespurt om de ikke kunne stille et lag i 4. divisjon. Klubben støttet forslaget og laget spilte seg opp igjennom divisjonene, og endte opp i 1.divisjon (divisjonen under eliteserien) og var der fra 1980 til 1982.

Laget rykket så etter hvert ned til 3.divisjon.

I 1985 gikk Evan Malm og Peter Moland Pedersen sammen og satte ned en langtidsplan med følgende mål for Grüner Ishockey:

• Man skulle ha egen ishall.
• Man skulle ha et A-lag i 1.divisjon.
• Man skulle ha 5 lag i yngres avdeling.

Grüners A-lag rykket nok en gang opp til 1.divisjon i 1998, 50 år etter at Grüner ble norgesmester i 1948. Med unntak av 1 sesong (99/00) har A-laget vært å finne i 1. divisjon frem til i dag.