SAMARBEIDSAVTALE MELLOM VIF-ELITE OG GRÜNER

2017-06-30
Trond-ErikLarsen250

De to osloklubbene har inngått en samarbeidsavtale

De to østkantklubbene har i en periode hatt samtaler om et mulig samarbeid og det er nå signert en parallell samarbeidsavtale mellom lagene Vålerenga Elites a- og u20-lag og Grüners a-lag. Det nye samarbeidslaget vil fungere som et mellomledd for spillere som ikke tar turen direkte fra u20 og opp på a-laget.

– Vi er kjempefornøyde med avtalen vi har inngått med Grüner. Det å ha en samarbeidsklubb i en sånn nærhet som dette, er helt genialt. Begge klubbene fokuserer mye på utvikling av spillere i egen klubb, og jobber bra nedover i rekkene. Vålerenga går en spennende tid i møte. Vi ønsker igjen å bli den storheten i norsk ishockey vi har vært og sanke inn flere kongepokaler. Da er det viktig å utvikle gode spillere fra egen klubb som kan prestere på toppnivå både i Norge og utland. Nå jobbes det hardt på utviklingsfronten, og trenerteamene til a- og u20-laget skal jobbe tettere sammen for å få mest ut av spillerne vi har, og at vi nå da får muligheten til å sende spillere til Grüner for videre utvikling er kjempebra, sier daglig leder i Vålerenga Ishockey Elite, Gunnar Thøgersen.

Flere av spillerene som er klare for a-laget denne sesongen kommer fra Vålerengas u20-lag, og det blir en hard kamp om plassene for unggutta, spesielt i de kommende sesongene når nye Jordal står klar. Vålerenga jobber hardt og godt med å utvikle spillere i egen klubb, og videre opp på toppnivå. I år er det et stort antall spillere som får muligheten til å ta steget direkte opp fra u20 til GET-ligaen, men mange må også utvikle seg videre for å nå opp til øverste nivå i laget.

Samarbeidsavtalen med Grüner er suveren for begge klubber. For mens Vålerenga sitter igjen med et overtall av spillere som er klare for å ta steget videre etter å ha fylt 20 år, har ikke Grüner et juniorlag de kan rekruttere egne spillere fra. Spillere fra Vålerenga får derfor muligheten til å hospitere hos Grüner i 1. divisjon, spille seniorhockey og utvikle seg videre.

– Grüner er en klubb i nabolaget med sunn økonomi som driver godt. Samarbeidet vil først og fremst gå ut på at yngre seniorspillere får spille kamper i 1. divisjon og utvikle seg mer der. 1. divisjon blir stadig en bedre liga, og det er steg opp fra u20-elite. Det spilles mer seniorhockey der. Gutta får hospitere hos Grüner til de er klare for overgang til GET-ligaen, sier hovedtrener for Vålerenga u20, Frikk Juell.

Grüner er en tradisjonsrik klubb i norsk ishockey og var en av klubbene som stiftet Norges Ishockeyforbund i 1934. Klubbens a-lag har deltatt i seriespill siden 1934, varierende mellom eliteserie og 4. divisjon, de siste 17 sesongene i 1. divisjon. Klubben har en sunn økonomisk drift med en solid egenkapital. Klubben har heltidsansatt daglig leder og deltidsansatt sportslig leder.

– Det gror godt i våre aldersbestemte lag, men vi har ennå ikke juniorlag for egenrekruttering til vårt seniorlag. Vi har derfor lenge ønsket å være et utviklingslag for byens unge ambisiøse spillere. Her vil de få seniorerfaring sammen med våre etablerte a-lagsspillere uten å måtte flytte bort fra sitt eget nærmiljø med skole, venner og familietrygghet. Den inngåtte samarbeidsavtalen vil ivareta dette på en god måte. I egen klubb får de en best mulig treningshverdag og hos oss får de utviklende kamperfaring. Vi gleder oss til et spillerutviklende samarbeid til beste for begge klubber, sier daglig leder i Grüner Ishockey, Trond-Erik Larsen.